ASCASC
Het gala seizoen 2014-2015 zit er weer op. De trend van afkoop van de fotografie heeft zich doorgezet. Veel verenigingen en scholen willen waar het 1 of 2 jaar geleden nog heel gewoon was om niet af te kopen nu wel de foto’s afkopen. Dit ondanks dat er soms slechts een zeer beperkt budget voor over is of men er voor wil reserveren. Men laat dan ook amateur fotografen komen tegen prijzen welke alles behalve reëel zijn. Men kan voor dat geld geen gekwalificeerde fotografen leveren met back-up materiaal, kwalitatief (en tijdrovende) goede bewerking van de foto’s doen.
Dit seizoen was er dan ook een nieuw fenomeen dat we elke week wel een keer gebeld werden waarom de foto’s van een gala nog niet online stonden of de foto’s zo slecht zijn. Dit van gala’s die wij NIET gedaan hebben (maar in het verleden wel). Dat is jammer, als men een goede en prijsgunstige fotograaf wil kan men altijd bij ons terecht. Aan de andere kant merk je dat verenigingen die met bedrijf sponsoring voor de fotografie werken juist wel voor kwaliteit (moeten) kiezen om de sponsor tevreden te houden. Tevreden door de kwaliteit en het aantal views wat vaak 10 – 50x zo hoog is als bij kwalitatief mindere fotografen.
Sponsoring van fotografie is DE trend die bij afkoop hoort. Je kan sponsoren voor de fotografie veel gemakkelijker binnen halen dan bv. sponsoring galaboekje omdat deze vorm van sponsoring een aantoonbaar rendement heeft. Je ziet sponsoren op dit gebied dan ook steeds vaker terug komen en het zijn ook vaak sponsoren die andere dingen niet sponseren of juist door het rendement wel wat extra willen sponsoren. Daar ligt voor veel verenigingen de kans voor een gala in 2015-2016 (en daarna).
Kwaliteit van een fotograaf is gemakkelijk te zien als je kijkt naar volume, views, belichting, kleur e.d.
Kan een fotograaf niks laten zien of is er een minimale portfolio dan kan je er ook wel vraagtekens bij zetten. Gala fotografie is toch net iets anders dan school fotografie.
Zwaardere belasting materiaal, hogere volume in kortere tijd, afwisselendere groepen en een totaal ander publiek waar soms heel andere dingen gebeuren dan met school fotografie.
Tip is kijk niet alleen naar de prijs maar vooral ook naar wat je er voor krijgt en ook waar kansen liggen met betrekking tot sponsoring.